Sydafrika 2018

Fredag 23.03.2018

Henrik: Fredag eftermiddag, og arbejdsdagen hos PPA Plasson i JoBurg er slut. Jeg bliver kørt ”hjem” til Africa Sky Guest House, hvor jeg har boet siden søndag aften, hvor jeg nyder aftensmaden, inden Gilbert (chaufføren som er tilknyttet stedet) kører mig til O.R. Tambo lufthavnen, hvor jeg skal møde Aase. Jeg får tid til at hæve lidt kontanter samt hente nøgle til lånebil, inden jeg forventningsfuld stiller mig op i ankomsthallen for at tage imod hende. Hvor var det et dejligt gensyn, og dejligt at høre at rejsen havde været en god oplevelse for hende.

Aase: Natten mellem torsdag og fredag – klokken er 02.00 og jeg står op. Kufferten er pakket og jeg gør mig klar til at køre hjemmefra. Tjekker ind i AAL til tiden og får tid til lidt morgenmad inden boarding til AMS. Heldigvis har jeg tid nok i AMS til at finde gaten, drikke kaffe og gå på toilet inden der boardes på den store flyvemaskine. Det er min første lange flyvetur, men alt går glat og jeg nyder turen med mad og drikke, film, musik, pude og tæppe. I Johannesburg kommer jeg heldigvis ikke til at vente længe, før min kuffert dukker op på bagagebåndet og jeg kan gå ud og mødes med Henrik.

Vi kørte herefter til AfricaSky hvor vi, trods det sene tidspunkt (ca. 23:00), sad og nød en Savannah inden vi gik til køjs.

Ferien er nu skudt i gang.

Lørdag 24.03.2018

Guest House AfricaSky ser ud til at være en hyggelig lille oase midt i byen. Morgenmaden er lækker og betjeningen er mere end venlig. Næsten en skam at forlade stedet, men vi kommer tilbage igen på torsdag.

Vi kommer inden længe ud på Atlas Road som fortsætter ud i N4, som vi skal følge mange kilometer. Turen er lang og ensformig, men der er dog tidspunkter, hvor vi ser rigtig flot natur. Der er flere steder med vejarbejde og turen tager lidt længere end beregnet. Men vi når frem til Marloth Park og efter at være blevet registreret hos den pudsige vagt i gaten er vi inde i parken. Vi finder også frem til Phumula Kruger Lodge, hvor vi skal bo. Vi tjekker ind på værelset og tager en tur til købmand (efter vand), hvorefter vi hygger / snupper en lur inden aftensmaden. Det bliver godt nok tidligt mørkt her. Vi har ikke fået noget særligt siden morgenmad, så vi vælger det sikre med en steak. Maden smagte godt og bagefter satte vi os på værelset med en kop kaffe/the.

Søndag 25.3.2018

Vækkeuret nåede ikke at bimle 7:30, før vi var oppe. Ikke desto mindre tog det et par timer før vi var færdige med morgenmaden i restauranten, og begyndte at pakke til dagens tur, som var bestemt til at gå ud til et udsigtspunkt over Crocodile River, som deler Marloth Park og Kruger National Park.

Her blev vi nogen tid, hvor vi så en del hjortevildt langs floden. Herefter kørte vi med ”vejen” langs floden, hvor Aase pludselig udbryder GIRAF! Jeg fik ikke lige øje på den med det samme, men faktisk stod der en giraf ganske få meter fra vejsiden. Vi standsede op og fik nogle fine billeder af dyret, alt imens forskellige arter hjorte gik omkring i omgivelserne.

Vi fortsatte lidt endnu, og på et tidspunkt var vi i hold, hvor vi studerede en flok (Aase talte 11 voksne og to kalve) bøfler, som gik ved flodbredden.

Vi fortsatte til vejen endte i Olifant Rd, hvor vi kørte mod Crocodile Bridge Gate som er en indgang til Kruger. Her købte vi en pakke Biltong og et par kopper kaffe, som vi sad i skyggen og nød. Herefter gik turen hjem til lejligheden igen, hvor vi sad lidt udenfor og nød det dejlige vejr.

Ved 17-tiden kørte vi tilbage til udsigtspuktet for at se om vi kunne få en løve eller flere i kikkerten ved solnedgang. På vej derud så vi et væld af hjortedyr, bl.a. en halvstor kudu som passerede vejen lige foran os, samt en warthog (vildsvin) som gik ganske fredeligt i en indkørsel til et hus. Vi var ikke de eneste som havde fået den idé at tage til udsigtspunktet, og på et tidspunkt var vi vel omkring 10 personer som spejdede efter dyr. Det var dog ikke alle der var lige så tålmodige som os, men på trods af vores tålmodighed så vi ingen løver. Vi måtte ”nøjes med” en krokodille, flodheste, en skildpadde, en bøffel, lidt hjortevildt samt en masse forskellige fugle.

Da mørket sænkede sig kørte vi hjem igen. På vejen hjem stod der pludselig en stor giraf i vejsiden. Det var noget specielt at se det store dyr så tæt på i mørket.

Da vi kom hjem gik vi direkte i restauranten for at få aftensmad. Det var ganske hyggeligt med olielampe på bordet og god mad.

Mandag 26.03.2018

Efter morgenmaden drog vi afsted på egen hånd mod en lille del af panoramaruten. Vi havde Sabie som dagens mål, fordi der var vandfald der, som blev anbefalet som seværdige. På vejen ud af Marloth Park så vi tre små vildsvineunger og en stor kudo. Turen gik på den store vej N4 til Nelspruit, hvor vi drejede mod nord. Turen herfra og nordpå gik opad (højdemeter) og ud og ind (mange sving). Desværre var der en stor del af panoramaudsigten, der forsvandt i tåge/skyer på vejen derop. Men de steder, hvor sigtbarheden var god, kunne vi sagtens få en fornemmelse af, hvor storslået udsigten ville være i klart vejr. Efter godt 150 km besluttede vi os for at det første vandfald skulle være Bridal Vail (brudesløret). Vi gik op ad en sti, som på et tidspunkt mindede os om Fosdalen, småfugtig i bunden med bregner og træer i siden, som dannede en slags tunnelfornemmelse. Fremme ved vandfaldet blev der fotograferet lidt inden vi gik tilbage til parkeringspladsen. Her stod tre salgsboder med smykker, malerier og andre souvenirs. Pudsigt nok havde de alle tre de samme varer – og alt til specialpris lige netop i dag.

Efter vandfaldet besluttede vi os for at køre ind i Sabie for at få lidt frokost – og for at finde en bank og måske lidt flere informationer om området. Frokost (eller faktisk middag) fik vi på et fint sted, hvor vi sad på terrassen og spise ganske alene, der var ikke en eneste gæst i sigte, hverken i restauranten, ved poolen eller i haven. Informationer om området fandt Henrik også i en turistbrochure. Panoramaturen var noget af en mundfuld – både tidsmæssigt og med hensyn til bjergpas. Vi vurderede, at der ikke var mere af stor interesse inden for vores radius, da vi også gerne ville nå hjem inden mørket faldt på. Efter at have rådført os med tjeneren på restauranten, fravalgte vi den alternative rute hjemad, som vi ellers havde set på kortet. Så efter en tur i banken efter kontanter, kørte vi samme vej tilbage til Phumula Kruger Lodge. Vi ramte tilsyneladende et tidspunkt, hvor mange markarbejdere m.v. var på vej hjem. Der var meget leben i vejsider og på busholdepladser.

Efter at have passeret gaten ind i Marloth Park kørte vi ikke mange kilometer, før vi så en flok zebraer i siden af vejen. Lidt efter løb en stor hjort (måske en kudo) over vejen foran os. Og nede af vores egen lille vej stod der endnu en flok zebraer. Vi gjorde kun et kort ophold i lodgen, inden vi tog på aftentur til udsigtspunktet. På vejen derud så vi igen zebraerne, en flok kudoer og senere en stor kudo med flotte lange horn foruden en række små hjorte. Der var ikke mange dyr at se i første omgang på udsigtsposten. Kun tre hjortedyr i det fjerne. Lidt efter fik vi øje på en flodhest og en krokodille i floden. Også en ørn af en slags i et træ langt borte fangede vore øjne. Vi besluttede os for at køre videre til en anden udsigtspost, men idet vi drejede bilen ud, fik Aase øje på noget, der skulle tjekkes med kikkert. Jo den var god nok – det var en elefant på den anden side af floden. Vi betragtede den i nogen tid, så forsvandt den, men kun for straks at dukke op igen sammen med 8-9 andre elefanter, nogle af dem unger. Det var da sjovt at se selv om det var på stor afstand. Vi besluttede os for at køre tilbage inden den blev helt kulsort, så vi måske kunne se nogle dyr på vejen hjem. Det lykkedes os at se lidt hjorte igen og et vildsvin med unger. Lidt senere løb en stok flok meget små aber frem og tilbage over vejen. Sluttelig blev vi mødt af 4 zebraer groft sagt i vores egen indkørsel, desværre var det blevet for mørkt til at tage billeder af dem.

Da vi havde fået et solidt morgenmåltid samt varm mad til frokost, valgte vi en let aftensmad (salat/suppe). Tilbage i hytten for at pakke til morgendagens store begivenhed – heldags safaritur til Kruger. Vi bliver hentet kl. 05.00.

Tirsdag 27.03.2018

Det var kulsort udenfor, og lidt spændende at gå ned til bilen kl. 05:00, vel vidende at vi er midt i en dyrepark med både fredelige og knap så fredelige dyr, men heldigvis er der ikke så langt, og vores lille lommelygte var til god hjælp.

Præcis på klokkeslæt ankom vores ”åbne vogn” med Kerry som guide og Jan som chauffør og co-guide. Der var ikke andre med på vognen endnu, så vi fik bageste sæderække hvor vi havde masser af plads til rygsække og kamerataske også.

Herefter kørte vi rundt og samlede flere folk op. Først et norsk ægtepar og deres datter. Datteren har boet i Mozambique 3 år, og forældrene er her for at besøge hende (vi bor ganske tæt på grænsen til Mozambique). Næste stop var for at hente to sydafrikanske kvinder som nærmest var på rutinebesøg i Kruger. De kendte både chauffør og guide på forhånd. Da de var installeret i bilen, fik vi udleveret varme ponchos til turen til Kruger. På trods af det relativt varme vejr var det hundekoldt at sidde dér bagpå ½ time med 100 km/t, så de varme ponchos var en rigtig god idé.

Vel ankommet til Crocodile Bridge Gate var det tid til toilet-besøg og registrering, hvorefter turen ind i parken begyndte. Vi havde en rigtig god tur med yderst professionelle guides som gerne fortalte om både dyr og planter. Vi så elefanter, krokodiller, flodheste, giraffer, løver, næsehorn, aber, gnuer, vildsvin, gribbe og diverse hjortedyr som impala, kudu, waterbuck m.v. Vi var selv medansvarlige for at holde udkig efter dyr. Vi skulle råbe stop, frem eller tilbage hvis der var noget vi skulle se eller fotografere. Og spørgsmålene røg frem og tilbage i luften mellem guiderne og passagererne. Turen var inkl. morgenmad men hvis vi havde vidst, at det først var efter 3-4 timer, havde vi måske spist et eller andet hjemmefra. Vi fik udleveret en madpakke, som på grund af det sene tidspunkt også gjorde det ud for frokost for Henriks og mit vedkommende. Frokostpausen blev brugt til at få lidt at drikke og at kigge i souvenirbutikken. Begge pauser blev holdt i Lower Sabie, hvor der var udsigt over floden. Vi fjorde også holdt på to andre udsigtspunkter, hvor vi var ude af bilen og nyde udsynet.

Vore norske følgesvende gik meget op i fuglelivet, og det viste sig at Jan (chauffør/guide) ved rigtig meget om også denne del. Vi så rigtig mange flotte fugle og var i hold mange gange for at tage billeder og få forklaringer om de enkelte arter.

Vi var tilbage ved vores lodge ca. 12 timer efter afgang, og vi var totalt udkørte efter en dag med fantastiske oplevelser. Vi var løbet tør for vand og måtte en tur til købmand for at skaffe ny beholdning, men det var også vores eneste aktivitet resten af dagen, bortset fra aftensmad i restauranten.

Onsdag 28.03.2018

I dag var det lidt svært at finde energi til en masse aktivitet, så vi startede blødt ud med morgenmad efterfulgt af afslapning med et par bøger udenfor vores hytte. Kort før middag blev vi enige om at proviantere let frokost (det blev til havre-kiks og sodavand) og derefter køre til udsigtspunktet. På vejen derud så vi bl.a. små aber (velvet monkeys) og ikke mindre end fire giraffer samlet. På udsigtspunktet brugte vi adskillige timer og nød synet af adskillige waterbucks, 6 flodheste i forskellig størrelse, en bøffel og seks elefanter. Her er ret varmt, men dejlig skygge under halvtaget, så her er skønt at være. Vi spiser kiks, drikker sodavand, kigger efter dyr i kikkert eller med det blotte øje, vi læser i en bog eller skriver dagbog. De fem elefanter forsvandt op i skoven ligesom nogle af flodhestene. En enkelt elefant krydsede floden i det fjerne. Bøflen blev liggende i kanten af floden. Andre folk kom og gik, de fleste bliver kun 10-15 minutter inden de kører videre. En tysk pige får øje på et par elefanter på det lave stykke mellem skoven og floden længere henne mod gate 2. Efter at have studeret dem et stykke tid, beslutter vi os for at køre længere den vej og seom vi kan komme tættere på elefanterne. Og sandelig lykkedes det os at parkere bilen og gå ganske kort med hiking trail for at tælle 13 elefanter, hvoraf i hvert fald 3 var unger – ogden ene kan man vist kalde en baby. Åh ja for resten havde en af de waterbucks vi så tidligere også en lille unge, der diede. Og to af flodhestene havde også unger, dog ikke helt små.

Vi kører hjem til Phumula Lodge og spiser aftensmad der – efterfulgt at en kaffe og en whiskey i baren, mens Maria laver regningen til os. På vejen fra hytten til restauranten gik der tre kuduer, så vi bor faktisk i bushen. Vi siger farvel og pakker de fleste ting inden vi går i seng, da vi har planer om at køre mod Johannesburg inden det bliver for varmt.

Torsdag 28.03.2018

Vækkeuret ringer og vi står op og går i bad. Snart er vi klar til afgang. Nøglen droppes i postkassen som aftalt og så triller vi ud af Marloth Park for sidste gang. Sikke et dejligt sted at bo – vi har talt om flere gange, at det var heldigt, Henrik ikke bookede et værelse inde i selve Kruger. Der ville vi ikke have haft den frihed, vi har haft her. Og bortset fra løverne så vi vist ikke dyr på safarituren, som vi ellers ikke havde set. Naturligvis så vi nogen af dem tættere på i Kruger. Køreturen var lang som forventet, men gik fint. Resten af de grove kiks gjorde det ud for morgenmad sammen med en flaske vand. Vi holdt en enkelt ryge- /tisse- / strække-ben-pause undervejs og nåede AfricaSky Guest House over middag. Vi fik nøglen til det lækre værelse (king size bed og lækkert badeværelse med badekar) og blev tilbudt frokost (salat med kylling). Derefter var vi lige et smut ude på det sted, hvor Henrik havde undervist i sidste uge, han skulle aflevere og hente noget. Bagefter sad vi lidt ved poolen (endelig fandt Aase sit badetøj frem – poolen ved Phumula Lodge indbød ikke til det), Henrik tog en lur mens Aase blev ved poolen med en bog. Solferie for et par timer. Henrik havde lovet den lækreste steak til aftensmad – og han (eller nærmere kokken) indfriede det løfte til fulde. Åh hvor var den lækker. Godt mætte (faktisk overmætte) gik vi til ro i den store seng, hvor vi nærmest kunne vinke godnat til hinanden.

Fredag 28.03.2018

Igen en dag med et vækkeur, der minder os om aftaler. Denne gang med en guide, som skal vise os lidt af Johannesburg og Soweto. Efter lidt forsinkelse kommer vi afsted i personbil med guide og chauffør i én og samme person. Han ved en hel masse og fortæller i et væk mens vi kører rundt. Han viser os så mange ting og taler så meget, at vi ikke får fat i det hele. Blandt andet fortæller han Sydafrikas historie med både hollænderne, boerne, englænderne, zulustammer, franskmænd og hvad ved jeg… Spændende lyder det, men inden længe har vi glemt både navne og årstal. En af de ting, der var aftalt, at vi skulle se, var Golden Reef City (en lukket guldmine), som nu er en slags Djurs Sommerland kombineret med rundtur i en lille bitte del af minen. Vi springer tivoli-delen over men kommer ned i guldminen med en guide, som fortæller om minedriften både i starten og helt op til 1977, hvor den lukkede. Der er også et par huse, som viser, hvordan mineejeren, minebestyreren og ikke mindst minearbejderne kan have boet. Hold da op for kummerlige arbejdsforhold. Hele Johannesburg er opstået på grund af guldfund og praktisk talt bygget ovenpå mineskakterne eller på de sandbanker, der er lavet af det sand, der er gravet ud i tidens løb. Vi ser også ganske kort, hvordan guldet bliver udvundet samt et tog, som har været brugt til transport af guldbarrerne.

Et af de steder vi kommer forbi er der opvisning af stammedans og trommer. Det er sjovt at se. Bagefter kører vi til Soweto, hvor vi bliver mødt med et sammensurium af pæne huse, blikskure og slum. Han kører lidt rundt og fortæller om de ting vi ser. På et tidspunkt kører vi ind på  en gade i Soweto, som er den eneste gade i verden, hvor to nobelpristagere har boet (Nelson Mandela og Desmond Tuto). Vi parkerer i nærheden af Nelson Mandelas hus og går ind for at få frokost på en restaurant, som guiden kender. Der er buffet med suppe, forskellige kødretter, grøntsager, ris, pap, kartoffelmos, salat og en lang række ting til dessert. Man må spise alt det man kan. Guiden anbefaler lammegryden og den er så lækker. Henrik spiser den med ris og Aase har fået smag for pap (en slags majsgrød), mens sorghum ikke lige er sagen. Vi to smager også den lokale øl. Der er et fantastisk leben med masser af lyde og farver. Optrædende grupper med trommer, dans og sang, gadehandlere med farverigt tøj og masser af souvenirs. En fantastisk stemning, det var en rigtig god oplevelse. Derefter gik det tilbage på Africa Sky, hvor vi slappede lidt af og pakkede færdigt, hvorefter vi fik en let aftensmad.

Herefter gik det mod lufthavnen, og det var slut på en vidunderlig uge med fantastiske oplevelser.