Gran Canaria 2012

Lørdag 24.11.2012

Vi startede hjemmefra meget tidligt, idet vi skulle flyve fra Billund kl. 06.30 og tjekke ind to timer før. Dette gav os mulighed for at få en dejlig morgenmad i loungen i Billund, inden vi fløj til Aeropuerto de Gran Canaria sammen med bl.a. en flok line-dancere med flotte støvler og store hatte. Flyveturen var på omkring 5 timer og noget af den tid blev fordrevet med at læse.

Vi ankom ved frokosttid og var herefter overladt til os selv, da Star Tour ikke har transfer-service til hotel Paradise Las Tirajanas, som vi havde valgt. Vi havde bestilt en udlejningsbil hos Avis hjemmefra og efter at have rådført sig med Star Tour, var bilen bestilt til udlevering hos Avis, Las Palmas. Det viste sig ikke at være det samme som Avis i lufthavnen. Aeropurto de Gran Canaria ligger midt på østkysten, hvorimod Las Palmas de Gran Canaria ligger nordligst på østkysten. En henvendelse til Star Tour kontoret i lufthavnen for at høre, hvordan vi så kom til Avis i Las Palmas var ingen positiv oplevelse. Manden var uhøflig og hjalp ikke på anden måde end at foreslå, at vi tog en bus eller en taxa. Vi valgte at tage en taxa, og blev på Avis kontoret i Las Palmas modtaget af en meget venlig herre, som opgraderede os, ringede og rådførte sig med vores hotel, hvorefter han udleverede et kort og en håndskrevet rute dertil (der var nemlig nogle af vejene, der var spærret på grund af rallyløb).

http://images.tuinordic.com/travel/images/originals/hotel/hotel-7066-3-0181632-1206170539.jpgAf sted gik det via Agüimes, Temisas og Santa Lucia ad veje, som vi dengang følte
var smalle, snoede og langt ude i bjergene. Vi fandt frem til det rigtige hotel og fik tjekket ind på et pænt værelse. En sen frokost på Mirador de Tunte, en
restaurant et plateau længere nede end hotellet. Her fik vi en omelet med skinke, den smagte dejligt, solen skinnede og temperaturen var over 20oC.

Dejlig lørdag i november måned – det var vi enige om. Vi brugte resten af eftermiddagen til at kigge os lidt omkring. Aftensmaden blev hotellets buffet, som indeholdt meget forskelligt.

Søndag 25.11.2012

Efter morgenmaden og Aases morgensvømmetur i poolen besluttede vi os for at tage en lille udflugt lidt nordpå sammen med det nyindkøbte kort og vores GPS’er og vandrestøvler.

Henrik valgte dagens første cache, det blev Cruz Grande. Vi parkerede bilen på den lille parkeringsplads og fik monteret støvler og rygsæk. Uheldigvis valgte vi at angribe cachen fra den forkerte side, så efter at have forceret krat og krydderurter op ad en skrænt måtte vi indse, at vi ikke kom tættere på end omkring 30 meter. Det blev simpelthen for stejl en klippevæg at skulle klatre op ad (og hvordan kommer man ned igen?)

Vi mosede tilbage til vejen og fandt derefter stien frem til cachen. Det gik opad, men der var en god sti (camino real), så man var ikke i tvivl om, hvor man skulle hen. Cachen blev fundet og logget i dejlig solskin og fin udsigt.

Herefter fortsatte vi nordpå ad GC60 indtil vi kom til det sted, hvor GC604 går fra til venstre. Her holdt vi en lille pause og fandt Mountain view Gran Canaria.

Længere nordpå fortsatte vi ad GC600, forbi et par caches (parkeringspladserne fuldt optaget, det må vi se på igen på tilbagevejen).

Det næste sted, vi gjorde holdt var også fyldt med biler og busser, men der var plads til, at vi kunne parkere i vejsiden. Et yndet udflugtsmål for de lokale på sådan en søndag. Der var picnic stemning for alle pengene. Der blev grillet, spist og snakket. Et band spillede op, og damerne dansede rundt i store frakker, huer og tørklæder. Børnene legede, og nogle sov pakket godt ind i tæpper. Vi gik en lille tur og fandt cachen Active Canaria. Derefter gik vi lidt mere rundt og lyttede til musikken og betragtede aktiviteterne.

Herefter fortsatte vi sydøst på mod Pico de las Nieves, hvor vi gik ud for at lede efter den første geocache på Gran Canaria. Der gik en sti næsten helt hen til cachen – men Henrik fik lov til at tilbagelægge de sidste 9 meter alene, mens Aase sad i sikkerhed og passede godt på kamera og bilnøgler… En cache, som Henrik havde udset sig hjemmefra, var nu i hus.
Det var en dejlig gåtur, vejret var dejligt selv om det var begyndt at blæse lidt op og vi nåede tilbage til bilen kort tid før, det begyndte at regne.

Herefter vendte vi snuden den anden vej og tog samme rute tilbage og fik nu lejlighed til at logge to af de caches, vi var ”smuttet forbi” tidligere på dagen.

Den første var ERIC 1, hvor cachen lå et lille stykke fra parkeringspladsen et sted med udsigt til Roque Nublo. Aase overvandt sin frygt og kom med helt frem til cachen. Ved den næste parkeringsplads fandt vi lige en enkelt cache (Destination: Roque Nublo), men vi gik ikke hele vejen op til klippetoppen og fandt de to andre. Det måtte vente til en anden dag. Frokosten blev indtaget på en lille café på vejen – og aftensmaden blev indtaget på hotellet.

Mandag 26.11.2012

Dagens tur startede på grund af regnvejret med, at vi kørte sydpå mod Maspalomas, hvor vi drejede mod vest og kørte langs med kysten på GC500. Vi nød udsigten og tørvejret, men talte også om, hvor dejligt fredeligt, vi havde det i San Bartolomé. Hernede på kysten lå det ene kæmpestore hotel efter det andet så tæt, at byerne nærmest var vokset sammen.

Først da vi kom til Puerto de Mogan fik vi startet på at geocache – efter en lille tur ned til vandet. Lille Venedig hed cachen. Vi travede op og ned ad trapper, ud og ind mellem små boliger indtil vi endelig fandt det rigtige sted: En udsigtsplads med bænke og turister. Koordinaterne og hintet tilsammen gjorde os ret sikre på, hvor cachen skulle være – men vi kunne bare ikke finde den. Det viste sig senere på ugen, at den var blevet væk – og genudlagt nogle dage efter vort besøg.

Efter en frokost på en fortovscafé i Puerto de Mogan kørte vi igen ind i landet mod El Molino, hvor vi kiggede lidt på denne multicache ved en gammel mølle. Efter at have fundet det vi skulle her, opdagede vi, at næste step ikke lå lige i nærheden. Cachen blev derfor droppet og vi kørte videre til Mogán, hvor politiet forhindrede os i at tage denne lille drive-by cache i bil. I stedet parkerede vi i nærheden og gik lige hen og fandt cachen. Videre gik turen ad den smalle vej, som bare fik mere og mere tarmslyng. Aase bekæmpede sin angst for højder og prøvede at nyde den helt formidable udsigt samtidig med at hun håbede, at Henrik ikke faldt alt for meget i staver over den smukke natur – han skulle jo huske at dreje.

Da det allerværste tarmslyng var overstået blev der lejlighed til at strække benene lidt, mens vi fandt en fugtig lille microcache ved navn two lakes. Efter endnu nogle lange, krøllede kilometer i den meget flotte natur, kom vi til Ayacata, hvor beslutningen om lige at kigge til Roque Nublo blev taget. Nu var det klaret op og regnede ikke længere.

Vi parkerede bilen og fik vandrestøvlerne snøret godt til traveturen. Pust, støn og små pauser undervejs. Mange mennesker mødte vi, som var på vej op eller ned. Et hollandsk par slog følge med os et stykke ad vejen. Endelig kom vi op på det lidt fladere stykke, hvor billedet til earth-cachen skulle tages. Så var der jo ikke så langt hen til den kæmpe store sten og den traditionelle cache.

Men her slog Aases mod ikke til, hun blev stående ved en klippe og nøjedes med at betragte Henrik, der forgæves ledte efter cachen. Til sidst blev fruen nervøs for, om vi nåede ned til bilen, inden mørket faldt på, og Henrik måtte bøje sig og opgive cachen for nu. Øv da også!

Selv om vi havde gået så meget, gik vi ned i byen og spiste en pizza til aftensmad.

Tirsdag 27.11.2012

Igen en dag med regnvejr. Vi planlagde at køre en lille tur for at finde Risco Blanco (en earth-cache oprettet af en svensker, hvis caches vi gjorde bekendtskab med i Växjö i august). Alt er relativt, så da vi i mandags fandt vejen ned til Maspalomas smal, kendte vi ikke noget til denne rute (CI 12-6).
Her kan man da tale om en smal bjergvej! Fremme ved koordinaterne ofrede Aase sit tørre tøj for at blive fotograferet på det rigtige sted. Koldt var det jo ikke.

Efter denne lille rundtur, valgte vi at forsætte med at geocache. I dag var det planen, at vi skulle finde cache nr. 2500. Henrik har fundet en, som vi syntes kunne være et godt bud på en jubilæumscache, men vi skal lige have talt efter en gang ekstra. Jo, den var god nok, der skulle kun findes én cache mere før ”den runde”. Vi parkerede ved udsigtspunktet Mirador de Guriete og sad lidt i bilen og løste et par Sudokuer, indtil regnen stilnede lidt af. Derefter gik vi ned langs et stendige, hvor cachen blev fundet.

”Tralala, nu skal vi finde cache nr. 2500, så regnen kan ikke stoppe os”. Denne cache blev valgt dels på grund af navnet og dels på grund af beskrivelsen. Og Henrik mener nok, at det efter hans mening var feriens bedste cache. Der står i cachebeskrivelsen, at man skal passe på mugglere, men vi var helt alene på den kæmpestore parkeringsplads i nærheden af cachen. Heldigvis kørte vi ikke fast i mudderet. Det tog os nogen tid at finde selve cachen, men vi klatrede våde og glade op og ned ad klipperne, ud og ind af klippehulen, indtil Henrik pludselig bekendtgjorde, at han havde gjort dagens fund.

Fundet blev fejret med en kop kaffe på en lille bitte café, hvor vi sad i baglokalet i strømpefødder og drak kaffe og spise småkager.

Nu var vi jo blevet våde og kunne ligeså godt fortsætte med at geocache, så vi tog lige tre caches mere. Ned ad vejen mod Maspalomas igen for at finde Maspalomas Views. Nu var solen ved at bryde frem og en smuk regnbue kom til syne. Det samme gjorde en busfuld turister lige rundt om gemmestedet. Men cachen blev logget i god ro og orden, Henrik fik taget billeder af regnbuen og Aase nød solen.

Næste stop var i Arteara for enden af en lille bitte vej, hvor der skulle ligge en kongegrav. Først skulle vi finde en traditionel cache ”under sten”, hvilket var lidt af en opgave. Heldigvis lykkedes det Henrik at få spoilerbilledet frem på telefonen, det hjalp. Herfra var der ikke langt at gå til en earth-cache, som omhandler geologien her på stedet. Denne blev også logget.

Tilbage på basen var der ikke energi til ret meget andet end at smutte ned på Mirador de Tunte og spise aftensmad. Mon ikke det var den dag, der var krydret blodpølse på fadet?

Onsdag 28.11.2012

Vi havde besluttet at give den traditionelle cache ved Roque Nublo (Thunder) en chance mere, så turen gik nordpå igen. Iført støvler, jakker og huer begav vi os igen op til klippen.

Denne gang i lavt hængende skyer, regn og blæst. Aase følte sig langt bedre tilpas med turen derop i dag. Hun klatrede også rundt i klippestykkerne sammen med Henrik og ledte længe efter cachen. Lige da vi var tæt på at opgive, fandt Henrik cachen. Yes! Nedturen gik også fint, men vi var blevet godt kolde.
Dette blev dagens eneste cache.

Vi varmede os på en kop kaffe og en sandwich i Ayacata, men var stadig kolde, da vi kom tilbage til hotellet. Et varmt bad og en lur under dynen hjalp på temperaturen og vi blev på hotellet og spise aftensmad.

Torsdag 29.11.2012

Efter at have fundet GCGCGC og GC1GC havde vi fået mod på flere spændende caches her på øen. Og desuden var der jo et par løste mysteries, der måske kunne findes. Derfor gik turen igen sydpå mod turistområderne og varmen; vi startede i Playa del Cura, som ligger mellem Puerto Rico og Puerto de Mogán. Vi startede med at proviantere hos købmanden. Dernæst blev der tid til en kop kaffe i en café, som tilhørte en dansker. Pudsigt nok havde vi set samme navn på en postkasse på en lille sidevej i nærheden!

Så blev bilen parkeret og vi passerede vejarbejde (udvidelse af ringvejen) og gik forbi en lukket campingplads og videre ud ad en grusvej. Efter godt en kilometer viste pilen skarpt til venstre. Henrik klatrede først op, mens Aase tog en tår vand og ventede på, om han havde brug for hjælp. Det havde han ikke! Cachen hed Enjoy your hike – og det gjorde vi på sådan en dejlig varm novemberdag med høj solskin og 28oC. T-shirt og vandrestøvler på, kiks og vand i rygsækken, GPS i hånden = vi er på tur. Vi fortsatte mod det, der egentlig var dagens hovedmål. Efter endnu en kilometer slap grusvejen op, og vi måtte fortsætte i slugten Barranco del Cura eller Barranco del Tauro (kortene er ikke enige om navnet). Det var en rigtig spændende tur i et meget specielt landskab. For at komme frem til cachen måtte vi igennem en klippehule. Efter at have logget satte vi os ned med vores kiks og vandflasker.

Pludselig dukker der en ældre dame op fra den ene side – og en tysk herre fra den anden side. Javel – her følte vi, at vi var så langt langt væk fra alting, og så går en officiel vandrerute åbenbart lige forbi. På vejen tilbage til bilen kunne vi et par steder se afmærkningen. Det var efter Aases mening den fedeste cache-oplevelse på Gran Canaria – til trods for, at Henriks støvler måtte overgive sig til affaldsspanden herefter.

Så kom turen til et par af de ?-caches, som Henrik havde løst hjemmefra. Six tunnels
blev løst ved hjælp af Google Streetview og her hjalp vi hinanden. Man røber vist ikke for meget ved at sige, at vi parkerede bilen på en lille plads i et sving, hvorefter vi gik en kort tur op i en anden slugt og fandt cachen ret hurtigt.

Den anden ?-cache, som Henrik havde løst hjemmefra hed Piece of Cake. Umiddelbart var det vist ikke piece of cake at løse opgaven, men den blev knækket. At finde den var heller ikke bare lige til. Henrik mente, at det var en ”drive-by” cache, selv om Aase absolut ikke var begejstret for, at han udsatte den lejede bil og fruen for en smal grusvej højt oppe over Puerto Rico. Men som så ofte før, så fik han ret, vi kørte lige dertil uden problemer – de to største problemer var alle de folk, der gik tur her og så lige det at finde selve cachen.

På vejen hjem gjorde vi holdt ved et friluftsmuseum, der illustrerer de indfødtes historie. Cachen hed Mundo Aborigin og var en let lille multicache. Vi behøvede ikke at betale entré eller at komme ind på selve udstillingen, vi skulle bare lige bruge et par oplysninger og så regne lidt. Derefter en kort gåtur på den anden side af vejen ned mellem cowboy-kaktus – og så var cachen let fundet.

Så var dagen ved at være brugt og vi fik aftensmad på plateauet = Mirador de Tunte.

Fredag 30.11.2012

Sidste hele dag på Gran Canaria. Aase fik sit ønske opfyldt om en hel dase-ferie-dag på hotellet. Ingen geocaching; derimod svømmeture, en tur i spa og sauna, solbadning på terrasserne og et par kapitler i krimien. Henrik kedede sig bravt og fordrev tiden med computeren. Aftensmaden blev indtaget på et andet hotel i byen – La Hacienda del Molino – hvor maden var god og tjeneren ret spøjs. Kufferterne blev pakket og gjort klar til afrejse.

Lørdag 01.12.2012

Vi skulle tidlig op og af sted mod lufthavnen. Efter aftale fik vi lov til at komme ind i restauranten og få morgenmad en halv time før de åbnede. Heldigvis var kokken i god tid og godt humør, så han lavede en frisk omelet til os.

Køreturen til Aeropurto de Gran Canaria gik fint og vi fik afleveret bilen til Avis.

I lufthavnen ville vi gerne finde cachen TB Hotel Grando. Først forsøgte Aase sig uden at finde det rigtige sted at krydse vejen. Dernæst måtte hun passe på kufferterne, mens Henrik havde mere held med sig. Efter at have tjekket ind slappede vi af i loungen og Aase fik shoppet lidt inden flyveturen. Vi landede i Billund i let snevejr; det var en flot start på december måned. For at få to caches registreret på samme dato (med megen afstand mellem), kiggede vi først forgæves efter en cache i lufthavnen. Bedre gik det, da vi ledte efter Legoluft.

Hjemme i Skyum blev vi budt velkommen hjem til friskbrygget kaffe og lunt bagværk.

En dejlig ferie med geocachingture er nu blevet til en samling dejlige minder.